Det finns elbilar, elcyklar, elscootrar och elsparkcyklar så få borde bli förvånade över att det även finns elmotorcyklar. Det som få kanske känner till är att det tillverkas elmotorcyklar i halländska Kungsbacka några mil söder om Göteborg. Den eldrivna retromotorcykeln RGNT Scrambler tillverkas för hand av en skara hängivna hantverkare och ingenjörer.
Stadspendlares alternativ till bil
Historien bakom retrohojen RGNT Scrambler tog sin början när entreprenören Jonathan Åström reste till Peking 2018. Målsättningen var att starta upp en import av elmotorcyklar, eftersom en elhoj är ett perfekt storstadsfordon. Åström hade en önskan om att få gatorna i västerländska städer att bli tystare. Samtidigt drömde han om en motorcykel som kunde erbjuda samma frihet som en traditionell motorcykel, men med helt eliminerade utsläpp.
Prototyp med retrodesign
Den första prototypen presenterades för marknaden 2019 och den väckte stort intresse hos de glatt överraskade åhörarna. Det var en läcker prototyp med retrodesign och ett år senare lanserades RGNT Motorcycles, ett företag vars ambition är att stadspendlare ska låta bilen stå, eller sälja den, till förmån för en elhoj. Alla RGNT Scrambler har byggts för hand och kommer även att göra det fortsättningsvis.
Robust design med modern teknik
RGNT Scramble är formgiven och utvecklad för att efterlikna den period när motorcyklarna var driftsäkra, robusta och tillverkades av material av högsta kvalitet. Den klassiska designen kommer att attrahera flera generationer framåt i tiden. Det är lätt att luras av retrodesignen men rent tekniskt är RGNT allt annat än retro. Konstruktionsteamet bakom motorcykeln arbetar med moderna lösningar och har utvecklat ett helt digitalt förarsystem med molnuppkoppling och användarvänligt gränssnitt. En LCD-pekskärm med karttjänster och ett minimalt underhållskrav på motorcyklen ger RGNT sina kunder optimala förutsättningar för teknisk frihet och ett enkelt motorcykelliv.