Jim Gestos trike eller trehjuling som det kallas på svenska, väger fem ton. Trots detta räknas den som en motorcykel. Han körde motorcykel tidigare, men kände att riskerna att färdas på två hjul var alltför stora och började undersöka hur han kunde bygga en kraftfull trike istället. Nu satsar han på att sälja modellen för ett belopp på drygt 1,3 miljoner kronor.
Lastbilsmotor gör modellen kraftfull
Det finns flera seniorer som har byggt en trike som får köras med B-körkort. Jim Gestos skiljer sig dock från mängden då hans modell är betydligt mer kraftfull än de tidigare varianterna. Det vanligaste är nämligen att man använder sig av drivlinan från en gammal Volkswagen bubbla. Jim Gestos valde istället att ta motorn från en lastbil, vilket gör att fordonet har en topphastighet på 136 km/h.
En motorcykel på drygt fem ton
Jim Gesto research började med att han googlade efter den största motorcykeln som kunde byggas. Det visade sig att den, enligt de amerikanska reglerna, fick väga 4 990 kg för att fortfarande räknas som en motorcykel. Gesto lyckades hålla sig precis inom den ramen med en hemmabyggd trike på 4 944 kg. Med hjälp av lastbilsmotorn kommer triken dessutom upp i hela 320 hästkrafter.
En ny definition av motorcykel
Definitionen av vad som är en motorcykel har breddats rejält tack vare amerikanen Jim Getso. Hans motorcykel väger nämligen nästan fem ton och har en lastbilsmotor med 320 hästkrafter. Dessutom är modellen en trike, en trehjuling, som Getso nu planerar att sälja för cirka 1,3 miljoner kronor. Trots dess storlek och kapacitet räcker det med ett B-körkort för att köra modellen.