Fakta om motorcyklar

Motorcyklar skiljer sig från mopeder genom att de går fortare (över 45km/h) eller har en slagvolym över 50 kubikcentimeter. I övrigt kan associationerna till motorcyklar skilja sig åt enormt beroende på vem man pratar med. Det är inte bara knuttarna med Harley Davidson-hojar som räknas idag. Kanske föredrar du själv något sportigare som främst återfinns på tävlingsbanorna, eller något praktiskt och bekvämt att pendla till jobbet med?

Regler för behörighet

I Sverige delas motorcyklar in i tre olika kategorier, som också har olika behörighet. Man skiljer på lätt, mellantung och tung motorcykel. Dessa behörigheter benämns A1, A2 och A – den sistnämnda innebär att man har behörighet för alla motorcyklar. Det krävs också att man är 24 år gammal eller att man är 20 år fyllda och haft A2-behörighet i minst 2 år.

Olika typer av motorcyklar

Både lätt, mellantung och tung motorcykel finns i olika varianter. Sportmotorcyklar är låga och utformade för att ha litet luftmotstånd, samtidigt som motorn ska vara kraftig. Glidare eller custom är istället det man förknippar med MC-klubbar och knuttar, Harley Davidsonmotorcyklar med en avslappnad, tillbakalutad körställning och kanske en packväska eller två i läder. Touringhojar är å andra sidan utformade för att fungera på långa sträckor, när en någorlunda ergonomisk körställning är att föredra och föraren behöver sitta skyddad.

Motorcyklar för alla smaker

Motorcyklar är inte längre bara något för kriminella MC-gäng, om det nu var någon som trodde det. I storstäder med mycket trängsel och dåligt om parkeringsplatser har det blivit populärt att köra motorcykel till jobbet, och då handlar det ofta om praktiska aspekter som komfort och god bränsleekonomi. Pendlar man längre sträckor eller på större vägar är inte mopeden ett alternativ, och då kan motorcykeln vara ett alternativ till bilen.